Sivun näytöt

keskiviikko 3. huhtikuuta 2013

1 hoidettu, 2 jäljellä

Ensimmäinen kuukausi kolmesta on nyt takana. Yllättävän nopeasti tämä ensimmäinen kuukausi tuntuu kanssa menneen kyllä. Töissä on muodostunut oma rutiininsa, ja huhtikuun ajan on tarkoitus pikku hiljaa alkaa keskittyä työssäoppimisjakson tavoitteiden toteuttamiseen. On perin mahdollista että työaikojen kanssa saattaa joutua lähiviikkoina joustamaan sillä (kiireisten) pääsiäispäivien jälkeen kiertokäyntien aikataulussa siirryttiin kesäaikatauluihin. Toisin sanottuna viikko-ohjelmaan on ilmaantunut uusia kiertokäyntejä, ja niitä järjestetään viikoittain talvikauden aikatauluun nähdeen tiheämmin.
Mutta toiselle kuukaudelle lähdetään silti positiivisin mielin, ja uusi kuukausi aloitetaankin lähes samalla tavalla kuin aikaisempi. Tällä tarkoitan mm. kuukausimatkakortin hankkimista. Tosin tänä vuonna sen hankkimisen kanssa ollaan yhden kuukauden kokemusta viisaampi eikä yritetä hoitaa asiaa ''helpointa'' tietä, nimimerkillä ensimmäisellä kerralla korttia hankkiessa vierähti tunti.

Helsingin julkinen liikenneverkosto tuntuu erittäin pieneltä, kun sitä lähtee vertaamaan Münchenin julkiseen liikenteeseen. Ihmiselle, joka ei ole aiemmin käynyt miljoonakaupungissa tämä voi tuntua lähes pelottavalta harppaukselta ylöspäin. Todellisuudessa julkinen liikenneverkosto on Münchenissä hyvin samanlainen kuin Suomessakin. Se vaatii vain aikansa totuttelua ja tutustumista.

Münchenin julkinen liikenneverkko on jaettu neljään eri alueeseen. Nämä neljä aluetta on alhaalla näkyvässä kartassa esitetty eri värein. Valkoinen alue on ydinkeskusta eli ''Innenraum'', joka käsittää valtaosan Münchenin ydinalueista. Vihreällä, keltaisella ja punaisella merkityt alueet ovat ulompaa seutua eli ''Außenraum''.

Kuva Münchenin ulompien kaupunginosien eli ''Außenraumin'' julkisen liikenteen verkostosta. Innenraumin sisällä liikennettä on niin tiheään että sillä on oma liikennekarttansa.
Verraten Helsingin seudun julkiseen liikenteeseen, Münchenin on tuntuvasti tehokkaampi ja täsmällisempi. En ole vielä kertaakaan nähnyt S-Bahnin, U-Bahnin tai bussin myöhästyvän, eikä bussipysäkillä ei ole tarpeen viittoa bussia pysähtymään sillä ne pysähtyvät reittinsä jokaisella pysäkillä riippumatta siitä onko kyytiin haluavia tai kyydistä poistuvia. Lisäksi bussien ja S-ja B-Bahnien vuorot on onnistuneesti rytmitetty niin että kulkuneuvoa- tai linjaa vaihtaessa ei tarvitse odottaa seuraavaa kyytiään kovin montaa minuuttia. Itse joudun töihin matkatessa vaihtamaan bussista U-Bahniin ja tämä yleensä olen päässyt metrolaiturille saavuttuani pikaisesti hyppäämään U-Bahnin kyytiin. Kunniamaininnan saakoot myös siviilipukuiset lipuntarkastajat. Paikallisten mukaan on vain n.5 % mahdollisuus että heihin törmää, mutta kun heihin törmää niin he yleensä käyvät töihin pysäkkien välissä ja hoitavat asiansa niin ripeästi että pummilla kulkeva ei paljoa ehdi tilanteeseen reagoida.

Matkatessa julkisilla Münchenissä on hyvä tutustua erilaisiin matkalippuvaihtoehtoihin. Helsinkiin nähden Münchenin julkiset ovat kalliimpia, joten on toivottavaa etukäteen selvittää taloudellisesti kannattavin vaihtoehto. Jos ei suunnittele käyttävänsä julkisia paljoa, niin silloin luultavasti selviää aivan tavallisella kertalipulla (=Einzelfahrkarte) tai 10 kertaa leimattavalla raitalipulla (=Streifenkarte). Turistille tehokkain vaihtoehto kuitenkin on yhden tai kolmen päivän Tageskarte eli päiväkortti, jolla voi matkustaa julkisille niin paljon kuin tahtoo.

Ylhäällä kuukauden voimassa oleva Isarcard-matkakortti,
alhaalla kaksi kertalippua.
Mikäli aikoo oleskella Münchenissä pidempään, on järkevintä hankkia viikon tai kuukauden voimassa oleva Isarcard. Tämä on tavallaan samanlainen matkustusasiakirja kuin Matkakortti Suomen päässä jolla saa kulkea vapaasti niin bussilla, ratikalla, metrolla kuin junallakin aikana jolle se on ostettu. Näkyvimpänä erona mainittakoon että kyseessä ei ole sähköinen muovikortti, vaan paperinen matkustusasiakirja. Lisäksi alue, jonka sisällä se on voimassa on paljon tarkemmin määriteltäessä. Aiemmin esittämästäni kartasta voi nähdä, että jokainen alue on jaettu neljään renkaaseen. Kaiken kaikkiaan näitä renkaita on siis 16. Isarcardia ostaessa henkilön on määriteltävä kuinka monen renkaan sisällä hän haluaa vapaasti matkustaa. Omassa kortissani on neljä rengasta, joka kattaa toisin sanottuna koko Münchenin Innenraumin. Kortti on ostettavissa niin automaatista kuin DB:n kuin MVG:n myyntipisteistä. Lisäksi siitä on tavallisen 24h-version lisäksi saatavilla versiot Isarcard9Uhr (voimassa vasta kello 9:n jälkeen aamulla) ja Isarcard60 (60 vuotta täyttäneille joka voimassa klo 9:n jälkeen) sekä opiskelija-alennuksella varustetut Isarcard-kortit.


U5-Bahn metro, jolla tulee matkustettua joka aamu ja iltapäivä arkisin töihin ja takaisin.

Saapa nähdä että kun täältä parin kuukauden päästä rantautuu takaisin Suomeen, että miltä tuntuu matkustaa julkisilla kun on täällä päässä ehtinyt tottumaan Helsingin julkisia tehokkaampaan toimintaan.. ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti